Metodika

Okolí Radyně

Hra zabere
± 4 hod

Trasa hry
4,5 km

Duben až červen

Vhodné až pro 30 žáků

Skupinky po
2 až 5

Okolí Radyně
Hra
± 4 hod
Trasa hry 4,5 km
Duben až červen
Až pro 30 žáků
Skupinky po 2 až 5

Poklad na Radyni - úniková hra

Tímto bych Vás chtěl ještě jednou přivítat na tomto webu a u mé terénní únikové hry – doufám, že se Vám bude líbit.

Tato úniková hra, jak již název napovídá se odehrává v okolí hradu Radyně na Plzeňsku. Hra je vymyšlena pro žáky 7. třídy. Hra vznikla za účelem žáky naučit efektivně využívat digitálních technologií i takto v přírodě – především pro orientaci v terénu a také pro identifikaci zde se vyskytujících rostlin. Cílem hry je žákům představit práci s papírovou mapou a ukázka identifikace rostlin právě podle klíče k určování rostlin. Žáci by tak měli získat představu o tom, jak nám digitální technologie může býti nápomocná i takto v přírodě.

Dalším stěžejním cílem této hry je žáky obeznámit o tom, jaké rostliny, popřípadě živočichové se vyskytují zde v našich lesích a jestliže chci chodit do přírody je pozorovat, tak se podle toho také musím umět chovat. Je zde kladen důraz i na chování žáků v přírodě, kde je třeba, aby jim právě kantor šel příkladem.

Cíl hry

Hra zavede žáky do lomu Hřeben nedaleko zříceniny hradu Radyně, kde je osloví hlavní hrdina celé hry – profesor Archeus Chronos, který potřebuje pomoci s hledáním pokladu. Žáci při snaze pomoci profesorovi navštíví lokace jako Radyně, Svatební stěna, Andrejšky, či bývalý lom Hřeben.

Návštěvou každé z lokací získají žáci potřebné informace k úspěšnému plnění hry. Na konci hry žáci pomáhají profesorovi nalézt poklad, který si následně rozdělí.

Příběh hry

  • Žák prokáže slušné chování v přírodě s ohledem na její udržitelnost.
  • Žák popíše jaký vliv na přírodu měl člověk v této lokaci.
  • Žák využívá své mobilní zařízení za účelem orientace v mapě.
  • Žák se orientuje v papírové mapě.
  • Žák zvůádne samostatně určit rodové jméno rostliny s využitím klíče k určování rostlin i mobilního telefonu.
  • Žák využívá svůj mobilní telefon k hledání informací na internetu.
  • Žák rozluští základní kódy.
  • Žák spolupracuje ve skupině.

Organizace hry

Jak již bylo zmíněno, hra je vhodná pro žáky 7. ročníků, ale je samozřejmě na úvaze Vás – učitele, jak s touto hrou naložíte. Hra je vydána pod licencí CC BY-SA, která umožňuje autorovi hru používat, modifikovat i sdílet, avšak vždy pod touto licencí a s uvedením autora. Hra je navržena do několika modulů tak, abyste si ji v případě potřeby mohli upravit dle svých preferencí a potřeb.

Hra je designována pro běžnou třídu – tedy zhruba 30 žáků. Žáci pracují v menších skupinkách – ideálně dvou, až trojčlenné – maximálně však skupinky o pěti žácích. Hra navíc není finančně náročná.

Samotná hra je rozdělena do 5 částí, které na sebe chronologicky navazují, avšak je potřeba před samotnou hrou provést úvodní přípravnou hodinu – viz Část 0. – příprava na hru.

Vyznačená trasa hry

Vyznačená trasa únikové hry v interaktivní mapě včetně bodů s fotkami lokací, kde se ukazují žákům QR kódy. Jednotlivé QR kódy naleznete pod touto mapou pod tlačítkem „všechny QR kódy“, nebo v PDF metodice pro učitele.

Soubory ke stažení

Zde jsou ke stažení kompletní metodické listy ve formátu pdf a veškeré materiály, které jsou nezbytné k tisku s sebou.

Soubory nezbytné ke hře
Metodika