Metodika

Část 0. – příprava na hru

Předem ve škole

45 minut

Samostatná práce

Pomůcky

  • Počítač, nebo mobilní telefon.
  • Připojení k internetu.

Část 0. - příprava na hru

Nejprve je potřeba si připravit pozvánku ke hře, kterou následně předám žákům ve škole. Šablona pozvánky se nachází v sekci Soubory ke stažení, nebo přímo online editovatelná na následujícím odkazu na bezplatnou aplikaci Canva: 

V tento moment představujeme žákům samotnou hru – snažíme se vžít do role, kdy žákům ukazujeme dopis, který přišel do sborovny: 

„Do sborovny nám přišel podivný anonymní dopis. Nepřidávali bychom tomu vůbec žádnou váhu, kdyby ten dopis nevypadal tak staře. Je tedy na vás, abyste to prověřili. Celé to vypadá, jako nějaká pozvánka: máme uvedený čas i datum, ale kam máme přijít? Co znamenají ta čísla na druhém řádku dopisu?“

Pozvánka ke hře pro žáky:

Pozvánka ke hře i všechny ostatní potřebné dokumenty jsou ke stažení níže.

Nejprve s žáky debatuji o tom, co může znamenat prostřední řádek pozvánky ke hře – souřadnice.

V případě potřeby žákům vysvětlím, co je to souřadnicový systém.

Nechat žáky pomocí počítače, nebo mobilního zařízení vyhledat lokaci, na kterou odkazuje souřadnice z pozvánky (49.6863719N, 13.4689489E). – Bývalý lom Hřeben nedaleko zříceniny hradu Radyně.

Když žáci znají lokaci, nastává čas na naplánování trasy – lokace je nedaleko od vlakového nádraží (nádraží Starý Plzenec, vzdálené asi 1,6 km od první lokace hry), popřípadě v případě cesty z Plzně je vhodné využití MHD (Bus 51: trasa Slovany –> Starý Plzenec – vilová čtvrť. Zastávka je vzdálena od první lokace hry asi 700 m.). Žáci musejí také zvolit cestu domů – jelikož nevědí, jak bude hra dlouho trvat, je vhodné mít připraveno několik alternativ dopravy. V tomto kroku je také třeba zjistit cenu dopravy a na základě toho určit, kolik peněz je třeba s sebou vzít. Cenu na hru tvoří náklady na cestu a náklady na nákup „pokladu“ – hra je tak cenově přívětivá.

Při plánování trasy je vhodné žákům sdělit, ať se podívají také na předpověď počasí a prodiskutovat s nimi například vhodnost oblečení (například že se budeme evidentně pohybovat v lesích, tak je vhodné mít pevnější obuv atp.).

S žáky je třeba se domluvit, jak se budou stravovat. Možnost je stravovat se ve Starém Plzenci v jedné z několika restaurací, ale to nedává smysl na začátku hry, kdy žáci nebudou ještě míti hlad. V opačném případě, kdy by se šli stravovat na konci hry, bude to teoreticky chvíli před tím, než žáci dorazí domů, což také nemá tolik smysl. U zříceniny hradu Radyně se příhodně nachází také restaurace, ale jejich nabídka jídel není velká a cenově by nemusela být pro žáky lákavá (cca 200 Kč/hlavní jídlo; 70 Kč/polévka). Doporučoval bych tak žákům si nést vlastní svačinu a pití. Popřípadě se ve Starém Plzenci naproti vlakovému nádraží nacházejí potraviny.
 
V tento moment s žáky stavím dohromady seznam věcí, co nesmí zapomenout mít s sebou:
  • Pevná obuv (hra je situována do vcelku náročnějšího terénu).
  • Peníze (upřesnit množství podle potřeby: způsobu dopravy, stravy…).
  • Mapa této oblasti (pokud doma mají).
  • Buzola (pokud doma mají).
  • Dalekohled (pokud doma mají).
  • Mobilní telefon (ideálně s připojením k internetu).
  • Svačina a pití.
  • Prázdná PET lahev 0,5l.
  • Sešit a psací potřeby.
 
Žákům sdělím, že se budou pohybovat po lese, tak aby se neztratily, je třeba si s sebou vzít i mobilní telefon s určitými aplikacemi, které by se jim mohly hodit:
  • Mapy.cz.
  • PlantNet.
  • Kompas.
  • Aplikace pro záznam zvuku.
 
S žáky proberu bezpečnost stahování aplikací: aplikace stahuji pouze z oficiálního obchodu (Google Play, App Store), že aplikace jsou zcela zdarma, a tak nikde neprovádějí žádně platby atp.
V případě volného času proberu s žáky ovládání aplikací, jinak jim zadám seznámení s aplikacemi v rámci jejich domácí přípravy na výuku. V případě, že žáci nemají připojení k mobilním datům, je třeba je instruovat, aby si stáhli offline verzi mapy této oblasti.
Aplikaci kompas a aplikaci pro záznam zvuku použijí žáci tu, kterou mají v telefonu, popřípadě se poradí s učitelem.
 

Android (Google Play)

iOS (App Store)

Během této úvodní hodiny je klíčové se zeptat, zda žáci mají mobilní telefon, či tablet, co by si mohli a byli ochotní vzít s sebou na výlet a také kolik z nich disponuje připojením k mobilnímu internetu. 
Žáci budou pracovat ve skupinkách a je třeba zařídit, aby v každé skupince bylo alespoň jedno zařízení připojené k internetu. V případě potřeby vyučující vezme školní tablety pro žáky, kteří nemají vlastní mobilní zařízení. V případě potřeby je třeba obstarat mobilní hotspot s připojením k internetu.
Je doporučené mít s sebou i záložní powerbanku, kdyby se někomu vybilo zařízení. 
 
Kantoři s sebou:
  • Vytisknuté QR kódy.
  • Papírová mapa.
  • Buzola.
  • Dalekohled.
  • Mobilní zařízení v případě potřeby.
  • Možnost sdílení mobilních dat v případě potřeby.
  • Lékárnička.
  • Klíč k určování rostlin.
  • Powerbanka.
  • Truhla se zámkem a s pokladem.
 
Pro žáky není tak důležité, aby si vzali s sebou vlastní mapu, buzolu, dalekohled, či klíč k určování rostlin, ale pro učitele jsou tyto věci klíčové. Během hry je totiž potřeba žákům ukázat práci s těmito nástroji, aby měli srovnání s využitím těchto „funkcí“ v mobilním telefonu.
 
Žáky je třeba také seznámit s určitými pravidly. To může učitel provést buď již ve škole, či po cestě na první lokaci, anebo až v lomu Hřeben před začátkem hry:
  • Respektuj přírodu: v lese jsme hosté! Chovej se tu s respektem a úctou. Nešlap na květiny, nenič stromy a nic netrhej! Přírodních zdrojů nemáme neomezeně.
  • Zachovej přírodu takovou, jaká byla, než jsi přišel.
  • Nevyhazujte odpadky: odpadky do lesa nepatří – všechno, co jsem si přinesl zase odnesu.
  • Nevytvářej nové pěšinky.
  • Omez hluk: respektuj nejen ostatní návštěvníky lesa, ale hlavně ty, kteří v něm žijí.
  • Hrajte si bezpečně: ohleduplný jsem nejen k sobě, ale také k ostatním lidem.
  • Využijte svůj čas v přírodě k tomu, abyste pozorovali dění kolem sebe a něco se naučili o rostlinách a živočiších kolem sebe. 
  • Vzdaluji se jenom tolik, abych měl přímý výhled na učitele.
  • Nelezu na žádná vyvýšená místa (kameny, skály atp.), nepřibližuji se s okrajům skal a dbám zvýšené opatrnosti obzvláště v okolí lomu.
  • Během hry nic netrhám, pouze fotím mobilním telefonem. V případě potřeby mohu sbírat věci ze země (šišky, kamínky…).
Kladu zvýšený důraz na to, že žáci nic netrhají: mohli by utrhnout nějakou vzácnou, nebo chráněnou rostlinu, popřípadě by mohli utrhnout nějakou rostlinu, na kterou mají alergickou reakci atp. 

Na co nesmím zapomenout

  • Vytvoření pozvánky ke hře.
  • Sestavit s žáky seznam věcí, které si mají vzít s sebou.
  • Zjistit stav žáků s mobilními telefony a připojením k internetu.
  • Zajištění mobilních zařízení pro žáky, kteří nemají zařízení své.
  • Aplikační výbava + seznámení.
  • Tvorba „truhly s pokladem“ včetně zámku.
  •  Zajištění potřebných pomůcek.
  • Seznámení žáků s pravidly hry a chování.

Soubory ke stažení

Zde jsou ke stažení kompletní metodické listy ve formátu pdf a veškeré materiály, které jsou nezbytné k tisku s sebou.

Soubory nezbytné ke hře
Metodika