Metodika

Část 5. – lom – závěr

Lom Hřeben

30 minut

Skupinová práce

Pomůcky

  • Tablet, nebo mobilní telefon.
  • Poklad (+ zámek na kód).
  • Vytištěné QR kódy QR5.0 a QR5.1/QR5.2.

Obecný princip této části

Jedná se o finální část, ve které nejprve žáci donesou lektvar profesorovi a dohodnou se s ním, jak si předají půlku pokladu. Profesor žákům sdělí kód k odemčení zámku, avšak žáci zjišťují, že ten jim samotný o sobě k ničemu není – zde nacházejí poslední QR kód.

Začátek 5. části - lom - závěr hry

Po doražení zpět do lomu žáci dostávají k naskenování QR kód QR5.0.

„Vidím, že jsi nepřišel s prázdnou. Děkuji ti! Vrátím se tedy v čase, najdu nám ten poklad a polovinu schovám pro tebe támhle u tý chatky u vstupu do lomu. Klíč k odemčení je +1. Ty jsi chytrý(á), ty to pochopíš.“ 

V této chatce žáci naleznou kufřík s odměnou a čtyřmístným/trojmístným zámkem, který jste zde předem umístili – buďto na začátku hry, nebo při opětovném příchodu do lomu Hřeben.

Původně hra byla zamýšlena pro čtyřmístný zámek, ale ukázalo se, že může být problematické jej sehnat, a tak jsem vytvořil finální hádanku pro obě varianty zámků. Pro čtyřmístný zámek použijte na truhlu QR kód QR5.1 a pro trojmístný zámek použijte QR5.2.

Na kufříku tedy bude nalepený QR kód QR5.1, nebo QR5.2 – Podle typu zámku.

Vzkaz pro čtyřmístný zámek (QR5.1)

„První je nejmenší sudé číslo. Druhé je největší liché číslo. Třetí je rozdíl mezi druhým a prvním číslem. A poslední je součtem všech třech čísel vydělený třemi. Nezapomeň také na klíč, co jsem ti sdělil. Vidíš, že držím slovo! Děkuju a někdy třeba na viděnou!“

Čtyřmístný zámek: kód: 2976 +1 = 3087 –> žáci musí přijít na to, že 0 je namísto 10. Desítku nemohu zapsat, protože zámek má pouze 4 pozice.

Vzkaz pro trojmístný zámek (QR5.2)

„První je nejmenší sudé číslo. Druhé je největší liché číslo. Třetí je rozdíl mezi druhým a prvním číslem. Nezapomeň také na klíč, co jsem ti sdělil. Vidíš, že držím slovo! Děkuju a někdy třeba na viděnou!“

Trojmístný zámek: kód: 297 +1 = 308 –> žáci musí přijít na to, že 0 je namísto 10. Desítku nemohu zapsat, protože zámek má pouze 3 pozice.

Je vhodné se zeptat žáků, jestli ví, kdo vymyslel takový princip šifry, jako je použita na zámku (posun znaků o pevný počet (zde ono +1)) – Caesarova šifra.

Hra je nyní u konce. Zatímco žáci obdivují nalezený poklad, je na místě s žáky ve volném čase před odjezdem domů pobavit o tom, co tento den viděli. Je vhodné se zaměřit na to, jaké typy přírodních stanovišť dnes viděli a jaké rostliny tam rostly.

Náměty na diskusi v lomu

Jelikož nás již ze hry více nečeká, je vhodné využít zbylý volný čas (před odjezdem MHD atp.) k posledním diskusím k dané lokaci. Navrhuji následující témata, jako zajímavé náměty k diskusi:
  • Na jakou stranu je orientovaný lom a proč (lom směřuje na sever kvůli tomu, aby svah nebyl vyprahlý od slunce a mohly tam růst další rostliny).
  • Jak dlouho si myslíte, že lom není v provozu? (od roku 1974).
  • Co se tu těžilo? (Buližník).
  • Když ukončili činnost, co si myslíte, že se tu dělo? (bylo to zde zorané –> rostliny náročné na živiny (kopřivy…), poté nalétaly stromy, pomalu značnou růst, vytvářet stín, a tak se mi tam mění klima pro rostliny co mají rády stín.
  • Kolik odhadujete, že jsme ušli kilometrů a jaké bylo převýšení? (učitel bude během hry přesně trasovat a nejbližší tip dostane odměnu například z pokladu).
  • Co vás dnes nejvíce zaujalo?

Truhla s pokladem

Jako poklad můžete použít cokoliv, co žáci ocení. Tematicky by se hodilo mít v truhle například čokoládové zlaťáky. Možnost dbát na zdravou stravu a podle toho upravit obsah „pokladu“.

Je vhodnější využití neprůhledné nádoby jako „truhla“, ale jelikož je tato hra i o ekologii a udržitelnosti, tak si myslím, že je důležitější pracovat s tím, co má člověk k dispozici doma, popřípadě ve škole. Je možné s žáky vytvořit nějakou krabičku, či truhličku během pracovních činností, či jiné dílenské práci. 

 Možný vzhled pokladu:

Možná úprava hry

  • Vhodné je využití skutečnosti, že hra končí v lomu a zbylý čas, před odchodem se zaměřit na toto stanoviště z hlediska přírodopisu a zeměpisu.
  • Obměna minihry pro odemčení truhly za libovolný jiný kód.

Mapa s vyznačenými lokacemi pro sken QR kódů