Metodika

Lom Hřeben

30 minut

Skupinová práce
Pomůcky
- Tablet, nebo mobilní telefon.
- Poklad (+ zámek na kód).
- Vytištěné QR kódy QR5.0 a QR5.1/QR5.2.
Obecný princip této části
Jedná se o finální část, ve které nejprve žáci donesou lektvar profesorovi a dohodnou se s ním, jak si předají půlku pokladu. Profesor žákům sdělí kód k odemčení zámku, avšak žáci zjišťují, že ten jim samotný o sobě k ničemu není – zde nacházejí poslední QR kód.
Začátek 5. části - lom - závěr hry
Po doražení zpět do lomu žáci dostávají k naskenování QR kód QR5.0.
„Vidím, že jsi nepřišel s prázdnou. Děkuji ti! Vrátím se tedy v čase, najdu nám ten poklad a polovinu schovám pro tebe támhle u tý chatky u vstupu do lomu. Klíč k odemčení je +1. Ty jsi chytrý(á), ty to pochopíš.“
V této chatce žáci naleznou kufřík s odměnou a čtyřmístným/trojmístným zámkem, který jste zde předem umístili – buďto na začátku hry, nebo při opětovném příchodu do lomu Hřeben.
Původně hra byla zamýšlena pro čtyřmístný zámek, ale ukázalo se, že může být problematické jej sehnat, a tak jsem vytvořil finální hádanku pro obě varianty zámků. Pro čtyřmístný zámek použijte na truhlu QR kód QR5.1 a pro trojmístný zámek použijte QR5.2.
Na kufříku tedy bude nalepený QR kód QR5.1, nebo QR5.2 – Podle typu zámku.
Vzkaz pro čtyřmístný zámek (QR5.1)
„První je nejmenší sudé číslo. Druhé je největší liché číslo. Třetí je rozdíl mezi druhým a prvním číslem. A poslední je součtem všech třech čísel vydělený třemi. Nezapomeň také na klíč, co jsem ti sdělil. Vidíš, že držím slovo! Děkuju a někdy třeba na viděnou!“
Čtyřmístný zámek: kód: 2976 +1 = 3087 –> žáci musí přijít na to, že 0 je namísto 10. Desítku nemohu zapsat, protože zámek má pouze 4 pozice.
Vzkaz pro trojmístný zámek (QR5.2)
„První je nejmenší sudé číslo. Druhé je největší liché číslo. Třetí je rozdíl mezi druhým a prvním číslem. Nezapomeň také na klíč, co jsem ti sdělil. Vidíš, že držím slovo! Děkuju a někdy třeba na viděnou!“
Trojmístný zámek: kód: 297 +1 = 308 –> žáci musí přijít na to, že 0 je namísto 10. Desítku nemohu zapsat, protože zámek má pouze 3 pozice.
Je vhodné se zeptat žáků, jestli ví, kdo vymyslel takový princip šifry, jako je použita na zámku (posun znaků o pevný počet (zde ono +1)) – Caesarova šifra.
Hra je nyní u konce. Zatímco žáci obdivují nalezený poklad, je na místě s žáky ve volném čase před odjezdem domů pobavit o tom, co tento den viděli. Je vhodné se zaměřit na to, jaké typy přírodních stanovišť dnes viděli a jaké rostliny tam rostly.
Náměty na diskusi v lomu
- Na jakou stranu je orientovaný lom a proč (lom směřuje na sever kvůli tomu, aby svah nebyl vyprahlý od slunce a mohly tam růst další rostliny).
- Jak dlouho si myslíte, že lom není v provozu? (od roku 1974).
- Co se tu těžilo? (Buližník).
- Když ukončili činnost, co si myslíte, že se tu dělo? (bylo to zde zorané –> rostliny náročné na živiny (kopřivy…), poté nalétaly stromy, pomalu značnou růst, vytvářet stín, a tak se mi tam mění klima pro rostliny co mají rády stín.
- Kolik odhadujete, že jsme ušli kilometrů a jaké bylo převýšení? (učitel bude během hry přesně trasovat a nejbližší tip dostane odměnu například z pokladu).
- Co vás dnes nejvíce zaujalo?
Truhla s pokladem
Jako poklad můžete použít cokoliv, co žáci ocení. Tematicky by se hodilo mít v truhle například čokoládové zlaťáky. Možnost dbát na zdravou stravu a podle toho upravit obsah „pokladu“.
Je vhodnější využití neprůhledné nádoby jako „truhla“, ale jelikož je tato hra i o ekologii a udržitelnosti, tak si myslím, že je důležitější pracovat s tím, co má člověk k dispozici doma, popřípadě ve škole. Je možné s žáky vytvořit nějakou krabičku, či truhličku během pracovních činností, či jiné dílenské práci.
Na co nesmím zapomenout
- Umístění pokladu včas, aby to žáci neviděli.
- Zhodnocení celé hry, postřehy žáků.
Možná úprava hry
- Vhodné je využití skutečnosti, že hra končí v lomu a zbylý čas, před odchodem se zaměřit na toto stanoviště z hlediska přírodopisu a zeměpisu.
- Obměna minihry pro odemčení truhly za libovolný jiný kód.