Metodika

Kdekoliv

Rychlovky

Skupinová práce
Doplňující minihry
Během cesty, kdyby se žáci nudili, je možné využít z některou z následujících aktivizačních miniher:
Vyplňování vlastní cesty
Pomůcky: vytištěné slepé mapy, psací potřeby, pravítko.
Žáci dostanou vytisknuté slepé mapy (zdroj mapových podkladů: mapy.cz). Do kterých mají za úkol si vyznačit cestu, po které šly. Žáci mají za úkol zjistit doplnit měřítko mapy (žáci mohou změřit délku kroku a změřit nějakou přesně danou vzdálenost na mapě a přepočítat).
Možnost rozšířit o to, kdo na základě nákresu odhadne nejpřesněji délku trasy.
Tuto aktivitu je potřeba zadat při samotném začátku hry.
Úkol: Vyznač do mapy trasu, kudy jsi dnes při hledání pokladu šel. Nezapomeň doplnit grafické měřítko k mapě.
Tvůj odhad, kolik jsi dneska ušel: _______________ km a kolik jsi dneska nastoupal: _______________ m.
Podoba slepé mapy:
Správně vyplněné grafické měřítko:
Myslím na...
Během cesty je dobré s žáky hrát hru „myslím na…“. Žáci mohou hrát ve skupince, nebo jednotlivé skupinky proti sobě. Jeden žák si myslí nějakou věc, rostlinu, či zvíře, které viděl, či mohl vidět po cestě a ostatní žáci mu pokládají otázky, aby zjistili, na co žák myslí. Na otázky je možné odpovídat pouze ANO/NE.
Žáci, pokud nebudou znát odpověď, tak si mohou informace vyhledávat na internetu. V případě potřeby žáci mohou na začátku dostat 5 minut, ať si na internetu najdou informace potřebné k hraní.
Např.: „Myslím na zvíře.“ … „Je to zvíře savec?“ – ano, „Má to zvíře srst?“ – ano…
Tuto minihru je vhodné zapojit v případě, kdy se žáci budou nudit někdy v průběhu delších přesunů mezi stanovišti, nebo například po cestě ze/do školy.
Alfabet v přírodě
Pomůcky: papír, psací potřeby.
Vyzvěte žáky k tomu, aby si na papír napsali do sloupce abecedu a připsali ke každému písmenku jakoukoliv věc, zvíře, či rostlinu začínající tímto písmenem, kterou po cestě viděli.
Tato aktivita se hodí například na dobu svačiny, kdy je třeba zaměstnat pár jedinců, či například pro nadané žáky, kterým tuto aktivitu mohu zadat na začátku hry, ať ji vyplňují po cestě.
Fotografická výzva
Pomůcky: mobilní telefon, či fotoaparát.
Zadejte žákům výzvu, kdo vyfotí nejhezčí fotku přírody. Fotky si můžete po výletě nasdílet na sdílené úložiště a vytvořit hlasování o nejhezčí foto.
Opět se jedná o aktivitu, kterou je možné vyhlásit na začátku hry, ale doporučuji zadat tuto aktivitu až například v druhé části hry, aby žáci na začátku nebyli přehlceni množstvím pravidel a soustředili se na hru.
Fotky mohou posloužit i do hodin výtvarné výchovy, či jako dekorace učebny.
Přírodní skulptura
Pomůcky: přírodní materiály.
Vyzvěte žáky, aby z materiálů, co najdou v lese postavili nějakou skulpturu. Mohou využít klacíky, kamínky, listí atp., ale je třeba dbát na to, aby žáci neničili přírodu a nic netrhali. Obdobně je možné žákům zadat postavení domečku pro zvířátka, kde by se dalo pohovořit o tom, pro jaké to je zvířátko atp.
Tato aktivita se hodí do 4. části hry – k přírodní památce Andrejšky, popřípadě ji zařadit po cestě zpět do lomu.
Lháři v přírodě
Vyzvěte žáky, aby si našli skupinu, se kterou mohou soupeřit. Ve skupině společně žáci vymyslí 2 fakta o přírodě a jednu lež a druhá skupina bude mít za úkol lež odhalit.
Například:
- Brouci mají 6 nohou.
- Bříza má listy srdcovitého tvaru.
- Veverky v zimě hibernují. – ne, pouze omezují svoji aktivitu, aby ušetřily energii.
- Listy dubu mají zakulacené okraje.
- Vlaštovky v zimě odlétají na jih.
- Buližník je malý zpěvavý ptáček. – ne, jedná se o křemenitou horninu
Na co nesmím zapomenout
- Samotná hra by měla být dostatečnou náplní pro většinu studentů, ale může se stát, že některé skupinky budou rychlejší, či během hry vzniknou prostoje – využít nějakou z aktivizačních miniher.
- Snažím se udržovat příjemnou atmosféru v průběhu celé hry.