Metodika

Část 1. – lom Hřeben

Bývalý lom Hřeben

60 minut

Skupinová práce

Pomůcky

  • Počítač, nebo mobilní telefon.
  • Připojení k internetu.
  • Papírová mapa.
  • Buzola.
  • Klíč k určování rostlin.
  • Vytisknuté QR kódy QR1.0 až QR1.5.

Obecný princip této části

Princip hry v této první části je vcelku jednoduchý – žáci dostanou po naskenování QR1.0 první souřadnici, na kterou, když se dopraví, tak dostanou za úkol odpovědět na pár jednoduchých otázek. Zodpovězením těchto otázek žáci potvrdí, že na dané lokaci opravdu byli. Otázky jsou vždy směřované k dané lokaci. Po správném zodpovězení otázek žáci dostávají za odměnu souřadnici další lokace.

Část 1. - Lom Hřeben - úvod a začátek hry

Po doražení na první lokaci učitel zapíná v aplikaci Mapy.cz funkci „Spustit Stopaře“, aby věděl, kolik s žáky ušli a jaké převýšení překonali – vyhodnocení minisoutěže na konci hry (kde žáci odhadují, kolik ušli a nastoupali a nejbližší tip dostane odměnu ve formě například nějaké pochutiny).

Nyní žákům představím samotnou hru:

„Zahrajeme si terénní únikovou hru… O tom jste jistě slyšeli. Jde o to vyřešit nějaký problém za pomoci řešení několika hádanek. Normálně by v přírodě byly rozmístěny takovéto kódy (učitel ukáže QR kód), ale podívejte se, kolik jich už tu je a také v jakém jsou stavu. Proto tyto kódy mám zde vytisknuté, abychom tu nenarušovali přírodu a nedělali tu další nepořádek. Vždycky tedy když přijdete na lokaci, kam máte, tak si u mě načtete příslušný kód, aby mohl pokračovat. Je vám to takto jasné? Máte nějaké otázky?“

Ukáži žákům první QR kód (QR1.0) a hra začíná. Všechny QR kódy jsou ke stažení v záložce Metodika, nebo je naleznete pod každou interaktivní mapou zde na webu. 

Text hry

Vešel jsi do lomu, kde vidíš u ohýnku sedět podivného staříka v kápi popíjejícího čaj. Vidíš, jak již na tebe z dálky mává, tak si k němu přisedneš.

„No konečně! To jsou k nám hosti! Už jsem se bál, že moji pozvánku nikdo nepřijme. Dovol mi, abych se ti představil. Moje jméno je profesor Archeus Chronos, jsem historikem – ale žiju v budoucnosti – teda žil jsem. Ovládli jsme technologii vracení se v čase, ale má to háček – nedá se už vrátit zpět. V naší době se mi to vůbec nelíbí, buďte vděčni za přírodu, jakou ji máte dnes a ochraňujte ji!“

„V rámci mého výzkumu jsem zjistil, že tu měl král Karel skrýt jeho největší poklad. Rozhodl jsem se teda vrátit se pro něj a dožít si v té době zasloužený důchod, ale… No nebyl bych to já, abych něco nepopletl! Špatně jsem si nastavil portál do minulosti, a objevil jsem se zde – což by tolik nevadilo, ale bohužel místo pokladu mělo být tady, ale nějaký chytrák tady založil lom a našel ho přede mnou. Musím se tak vrátit ještě více v čase zpět, ale od toho potřebuji pomoc od tebe.“

„Někde v lesích za hradem bydlí čarodějnice. Nemusíš se jí bát, tahle je hodná – požádej ji, jestli by ti nenamíchala lektvar na cestování časem. Já bych se vrátil v čase, našel poklad, polovinu z něj si nechal a druhou polovinu bych nechal tobě na nějakém jiném místě – tak co, jdeš do toho? Popíšu ti cestu na hrad, tam se zeptej někoho na nádvoří, kde se nachází ježibaba.“

 

Úkol: Dojdi na hrad a zjisti, kde se nachází ježibaba. První tvá zastávka je: 49.6863939N, 13.4695022E. Dojdi tam, prokaž to zodpovězením otázky a následně za odměnu získej další popis cesty. Až dorazíš na tuto lokaci, dostaneš další QR kód s dalšími instrukcemi.

 

Po zadání 1. úkolu

„Tak máme za úkol někam tedy dojít, to je potřeba si ukázat, jak číst v mapě a orientovat se v ní.“

Popíšu dětem následující pojmy a značky:

Světové strany a práce s kompasem/buzolou, měřítko mapy, vrstevnice, nadmořská výška, představení základních značek v mapě (hrad, vyhlídka, rozcestí…)

„Abyste měli orientaci jednodušší, můžete jít podle vašich mobilních telefonů – použijte aplikaci Mapy.cz a ujistěte se, že máte zapnutý turistický mapový podklad.“

Úkol pro celou první sekci: Dojdi na hrad a zjisti, kde se nachází ježibaba. První tvá zastávka je: 49.6863939N, 13.4695022E. Dojdi tam, prokaž to zodpovězením otázky a následně za odměnu získej další popis cesty.

 

1. Úkol (QR1.1)

Text hry: „Výborně, tak to nebylo tak těžké, že? Abych tě trošku ještě potrápil, položím ti vždycky nějakou otázku, kterou mi potvrdíš, že tu opravdu jsi.“

 

Odměna za správnou odpověď: „Výborně! Cesta na hrad dále pokračuje přes: 49.6870758N, 13.4694192E.“

 

Kontrolní otázka

Jaký jehličnatý strom se tu vyskytuje nejhojněji? – Borovice

Po doražení na první souřadnici

„Koukám, že tu musíme určit, co to tu roste za strom, znáte ho někdo? …Jo? A jsi si jistý? Ověříme si to. Nejprve vám ukážu, jak to najít v takovémto klíči pro určování rostlin (první určení proběhne společně za využití klíče k určování rostlin).“

„Abyste měli určování jednodušší a rychlejší, tak můžete k identifikaci použít vaše mobily a aplikaci PlantNet.“

2. Úkol (QR1.2)

Text hry: „Skvělá práce, zkus mi určit další strom, který se tu hojně vyskytuje.“

Odměna za správnou odpověď: „Blahopřeji! Další tvojí zastávkou bude: 49.6851817N, 13.4680458E.“

 

Kontrolní otázky

V této oblasti se nachází několik listnatých stromů s netypickým zbarvením borkyurči jeho jméno. – Bříza.

Co je to Borka? – kůra.

3. Úkol (QR1.3)

Text hry: „Výborně! Vidíš? Ani to nebolelo – já bych se ale do takového kopce už ale nevyškrábal. Rozhlídni se po okolí a až chytíš dech, odpověz mi na následující otázky.“

 

Odměna za správnou odpověď: „Výborně! Tvojí poslední zastávkou bude: 49.6832311N, 13.4647092E.“

 

Kontrolní otázky

Jaké nejbližší město je na severovýchod od vyhlídky? – Starý Plzenec.

Jaké převýšení je od spodu stěny lomu k vyhlídce? 435 lom, 485 vyhlídka –> 50 m stěna.

Přemísti následující značky k příslušným pojmům. (na výběr vyhlídka, altán, odpočinkové místo a zřícenina).

Kolem přístřešku jsou ještě dva jehličnaté stromy, se kterými ses ještě nesetkal – urči jejich název. Modřín, smrk.

Modřín má jednu speciální vlastnost, oproti ostatním jehličnatým stromům – víš jakou? – opadává.

Poznámka autora: Na této lokaci dbám zvýšené opatrnosti – žáci nesmějí chodit k okraji lomu!

4. Úkol (QR1.4)

Text hry: „Skvěle, toto je naše předposlední zastávka, než se dostaneme na hrad, už jen kousek!“

 

Odměna za správnou odpověď: „Opatrně vylez na vyhlídku. Z ní bys už měl vidět hrad. Cestu k němu už předpokládám najdeš sám. Dojdi na severní předhradí a zeptej se tam nějakého místního na cestu k ježibabě.“

 

Kontrolní otázky

Jak se jmenuje skalní útvar, u kterého právě stojíte? – Vysoký Štont.

Jaké další dva skalní útvary jsou Vám nyní nejblíže? – Karlova pěst a Žabí královna.

5. Úkol (QR1.5)

Text hry: „Tak vidíš, jak hravě jsi našel cestu na hrad. Odpověz na poslední otázky a vyhledej někoho, kdo bude vědět, kam dál.“

 

Odměna za správnou odpověď: „Výborně, dorazil jsi na hrad, zeptej se stráží, kde najít ježibabu v okolních lesích. Nejspíše si tě budou chtít proklepnout, zda jsi místní, tak ti položí nejspíše pár otázek.

 

Kontrolní otázky

Jaké stromy kralují severnímu předhradí? – Javor a habr

Komu patří následující šišky: 

1. Modřín, 2. Smrk, 3. Borovice.

Na co nesmím zapomenout

  • Žákům ukázat práci s mapou a buzolou.
  • Zopakovat pojmy: vrstevnice, převýšení, svah, světové strany…
  • Popis legendy mapy – základní značky, měřítko mapy.
  • Žákům ukázat identifikaci rostlin dle klíče.
  • Dbám zvýšené opatrnosti obzvláště v blízkosti lomu.

Možná úprava hry

  • Žáci mohou dostat všechny souřadnice najednou a za úkol dostanou je seřadit tak, aby dohromady utvořily trasu a nemuseli se již nikam vracet.
  • Úprava rostlinstva, které mají žáci identifikovat – zaměřil jsem se na stromy (z důvodu snazší identifikace v jakékoliv roční období), lze se ovšem zaměřit například na jarní květiny atp.

Mapa s vyznačenými lokacemi pro sken QR kódů