Metodika

Část 4. – Andrejsky

Andrejšky

30 - 60 minut

Kooperativní práce

Pomůcky

  • Tablet, nebo mobilní telefon.
  • Šišky, nebo malé kamínky (nalezené na lokaci).
  • Vytisknutý QR kód QR4.

Obecný princip této části

Tato část slouží jakožto oddychová pasáž před samotným vyvrcholením hry. Žáci v rámci příběhu se ocitnou ve večerních hodinách a musí nalézt místo k přenocování. Žáci nejprve mají za úkol lokaci si prohlédnou a pro svou skupinu najít místo, kde by přenocovali a svůj výběr zdůvodnit (žáci si je navzájem představí). Dále mají za úkol teoreticky spolužákům sdělit, co by udělali pro to, aby pohodlněji přečkali do rána (jídlo, pití, přístřešek, oheň atp.). Druhá část této pasáže je věnována poznání přírody z hlediska přežití – žáci se mají porozhlédnout po okolí, zda najdou nějaké jedlé plodiny atp. – debatují o tom, co v našich lesích roste jedlého, nebo léčivého atp. Ke konci žáci dostávají výkonnostní sportovní úkol v hodu na terč a na závěr této části žáci plánují trasu zpět do lomu.

 

Začátek 4. části - Andrejšky

Po doražení k přírodní památce Andrejšky žáci dostávají k naskenování QR kód QR4.

„Dorazil jsi ke skalnímu masivu Andrejšky. Vypadá to tu opravdu jako dobré místo na přenocování, tady budeš tábořit.“

Úkol

Najdi si místo, kde bys se svojí skupinou přenocoval. Popište ostatním spolužákům, co byste udělali pro co nejpohodlnější a bezpečné přenocování.

Žáci si najdou místo, kde by přenocovali a následně odprezentují spolužákům zdůvodnění této volby a kroky, které by podnikly, aby zdárně přečkali do rána – debata o tom, jak by rozdělali oheň, jak by každý udělali přístřešek a z čeho, jak by sehnali potravu.

Učitel si připraví pro zajímavost teoreticky různé způsoby rozdělání ohně v přírodě, nouzové zdroje pitné vody atp. – možnost žákům ukázat i videa s rozděláváním ohně atd.

Úkol

Najdi a vyfoť v okolí něco na přípravu jídla. (jedlé byliny, plody, houby…)

Žáci analyzují, co v okolí roste a co z toho je jedlé – závěr má být takový, že zase tolik jedlých a výživných rostlin a bylin tu bohužel nemáme.

Úkol

Ulov si večeři: S vedlejší skupinou si navzájem určete terč a jeho vzdálenost, na který budete házet šiškami (popřípadě malé kamínky). Musíte se do terče trefit alespoň 3x z 5 celkových hodů. 

Žáci si s druhou skupinou určují pravidla této hry (respektive čím a na co hází) a navzájem si potvrdí svoji úspěšnost.

Žákům připomenu, že se chovám opatrně vůči nejen sobě, ale i ostatním, a proto po sobě neházíme kameny.

Úkol

Naplánuj zítřejší trasu zpět do lomu za cestovatelem, abys mu mohl(a) předat lektvar.

Při plánování trasy pozor na následující část NS Skalní stezka, která je ve většině případů podmáčená a velmi bahnitá – doporučuji se ji vyhnout.

Na co nesmím zapomenout

  • Zákaz lezení na skály –  popřípadě zavedení pravidla, že nikdo není více jak metr nad zemí.
  • Diskutovat s žáky náležitosti přežití v přírodě, potřeby člověka, zákony týkající se stanování v přírodě.
  • Zjistit si zajímavé způsoby rozdělání ohně v přírodě, různé nouzové zdroje pitné vody atd.
  • Žáky seznámit s pravidly práce s ohněm v přírodě a poukázat na velmi reálné riziko vzniku nekontrolovaného požáru.
  • Bezpečnost při aktivitě s házením – žáci nehází proti sobě atp.

Možná úprava hry

  • Možnost doplnění části o „přežití“ v přírodě o nějaké praktické video ukázky (rozdělání ohně…) – nezapomínáme na bezpečnost, ale hlavně na pravidla práce s ohněm.
  • Závěrečná pěší část do lomu není naplněna žádnou aktivitou – předpoklad, že žáci jsou již znaveni. V případě potřeby lze využít některou z aktivizačních doplňujících miniher – viz část hry Doplňující minihry.

Mapa s vyznačenými lokacemi pro sken QR kódů