Metodika

Část 2. – Hrad Radyně

Hrad Radyně

30 - 45 minut

Skupinová práce

Pomůcky

  • Počítač, nebo mobilní telefon.
  • Připojení k internetu.
  • Vytisknutý QR kód QR2.

Obecný princip této části

V této části žáci nejprve zodpoví místnímu strážnému několik jednoduchých otázek týkajících se hradu Radyně a za odměnu  dostanou popis cesty za ježibabou, ale zakódovaný – musí jej dekódovat a nalézt ježibabu.

Začátek 2. části - Hrad Radyně

Po doražení na hrad žáci dostávají další QR kód (QR2)

Text hry: „Výborně, dorazil jsi na hrad, zeptej se stráží, kde najít ježibabu v okolních lesích. Nejspíše si tě budou chtít proklepnout, zda jsi místní, tak ti položí nejspíše pár otázek.“

Úkol

Odpověz na následující otázky, abys získal popis cesty za ježibabou.

V jakém století byla Radyně založena? – 14. století: rok 1361.
Kdo založil hrad Radyně? – Karel IV.
Jaký materiál byl použit na stavbu Radyně? – Převážně buližník.
Kolik bran měla Radyně? – dvě.
Jak silné měla opevnění? – 1,2 metru.

Odměna

Text hry: „Ty hledáš ježibabu? Ta bydlí nedaleko tady pod kopcem. Napíšu ti cestu, abys věděl. Ježibaba je sice hodná, ale i tak je dobré nepřijít k ní s prázdnou. Ona na hrad moc nechodí, lidi jí tu nemají moc rádi. Kdybys jí odtud donesl co nejvíce druhů rostlin, určitě bude mít radost, že má z čeho zase vařit lektvary.“

Úkol: Po cestě za ježibabou najdi a vyfoť co nejvíce možných druhů rostlin.

Poznámka: Z důvodů nemožnosti vložit do modulu H5P (modul, ve kterém jsou vytvořeny úlohy) obrázek na konec testu, tak se odměna nachází pod tlačítkem „podezřele vypadající tlačítko“ ve spodu stránky QR2.

S žáky projdu zakódovaný popis cesty:

Přejdu přes most (z hradu), zahnu doprava, ujdu 90 m, dojdu ke křižovatce ve tvaru Y, kde se dám vlevo, po 170 m zahnu na T křižovatce doprava a po 60 m na křižovatce doleva. Jdu 230 m a dojdu k domu ježibaby.

Proberu s nimi, že tento zápis piktogramy byl určitě stručnější, než kdyby si to psali slovně.

Opět instruuji žáky o tom, že žádné rostliny netrháme, ale pouze fotíme. Ať si vyfocené rostliny uchovají, že následně se nahrají na společné úložiště a bude se s nimi dále pracovat – následně mohu použít ve výuce přírodopisu jako digitální herbář – s žáky mohu rostliny přesněji určovat a zároveň si utvářejí představu o tom, co na takovémto stanovišti roste za rostliny.

Zde je doporučený prostor a čas na svačinu: pod hradem se nachází několik stolů s lavicemi a ohniště, toalety (jediné veřejné toalety v na okruhu hry), popřípadě restaurace.

Na co nesmím zapomenout

  • Navézt žáky, že k hledání informací nemusí využívat jen internet – potřebné informace naleznou v okolí.
  • Definice kódování, co je to kód?
  • Rozdíl mezi kódem a šifrou?
  • Kontrola správného dekódování + jeho výhody.
  • V blízkosti hradu se nacházejí toalety – jediné na trase (klíč na požádání na informacích).
  • Ideální místo na svačinu, či oběd – venkovní lavičky se stoly a ohniště.
  • Popřípadě vedle hradu se nachází restaurace se zahrádkou.

Možná úprava hry

  • Možnost změnit vědomostní otázky.
  • Nafocené rostliny si žáci můžou nasdílet na školní disk a v hodinách přírodopisu je identifikovat a vytvořit tak „digitální herbář“.

Mapa s vyznačenými lokacemi pro sken QR kódů