Metodika

Část 3. – Svatební stěna

Svatební stěna

30 - 45 minut

Skupinová práce

Pomůcky

  • Počítač, nebo mobilní telefon.
  • Připojení k internetu.
  • Nádoba na vodu (například 0,5l PET láhev).
  • Vytisknuté QR kódy QR3.0 a QR3.1.

Obecný princip této části

V této části se žáci setkávají s ježibabou a nejprve se dozvídají, jaké ingredience musí najít, aby mohli uvařit lektvar. Po nalezení všech potřebných ingrediencí žáci dostávají přesný recept na lektvar, který následně „uvaří“. 

Začátek 3. části - Svatební stěna

Po doražení k přístřešku Pod Radyní žáci dostávají k naskenování QR kód QR3.0.

Text hry: „Takže ty bys chtěl lektvar na cestování časem, jo? To se radši ani nebudu ptát proč. Když už jsi šel takovou dálku, navíc kvítí jsi mi donesl, přeci ti nemohu nepomoci. Než ti řeknu samotný recept, budeš nejdřív muset najít potřebné suroviny. Nejprve mi najdi smetánku. Potom budu potřebovat šišku z borovice a šišku ze smrku, suchý žalud a kousek buližníku. Málem jsem zapomněla na to nejdůležitější – na dobrou vodu. Voda v mojí studánce na tenhle lektvar není dobrá, koukni se, jestli tu není někde jiná studánka. V poslední řadě budeme potřebovat natočit nějakého ptáčka, aby nám zazpíval zaříkávadlo. Až všechno najdeš, sejdeme se u Svatební skály a tam lektvar doděláme.“ 

Úkol

Najdi suroviny potřebné pro výrobu lektvaru a přijď za ježibabou.

Žáky instruuji, aby se nevzdalovali dále, než je studánka, kterou mají najít, a aby nelezli na Svatební stěnu. 

Ujistím se, že žáci vědí, co mají hledat pod pojmem „smetánka“ (pampeliška) a slovně jim dovolím jednu do skupiny utrhnout do lektvaru.

 

Po nalezení všech ingrediencí

Po nalezení všech ingrediencí žáci dostávají k naskenování QR kód QR3.1.

Text hry: „To jsi to našel všechno hezky rychle, to víš, to já bych to hledala celý den, oči mi už tolik neslouží. Tak se můžeme vrhnout na ten lektvar.“

  • Nejprve si připravíme pracovní prostor a suroviny a nějaký klacík na míchání.
  • Do nádoby s vodou ze studánky přidáme Smetánku a pomalu promícháme.
  • Připravíme si šišku z borovice a ze smrku. Opatrně šišky rozevřeme, abychom se dostali k semínkům. Do směsi přidáme 3 semínka od každého druhu.
  • Do směsi přidáme žalud. Aby se se směsí hezky spojil, je vhodné ho před tím trochu rozemlít například mezi kameny.
  • Dále přidáme kousíček buližníku – ten dodá lektvaru speciální energii.
  • Pomalu míchejte dohromady, dokud se suroviny dobře nepropojí.
  • V posledním kroku vystavíme směs zaříkávadlu – ptačímu zpěvu.

„No vidíš, tak jsme to zvládli, mělo by to fungovat, ale pořád za nic neručím! Koukám, že už se pomalu stmívá – budeš někde potřebovat nocovat. Jdi ke skalnímu masivu Andrejšky – tam se můžeš přes noc schovat a přečkat do rána. Ale pospěš si, ať to do tmy stihneš.“

Úkol

Najdi nejkratší cestu ke skalnímu útvaru Andrejšky.

Na co nesmím zapomenout

  • Poučit žáky k tomu, aby nelezli na svatební stěnu a nevzdalovali se příliš od učitele.
  • Co je to smetánka? (rozdíl mezi daty a informacemi).
  • Žáci v tomto případě mohou utrhnout první, a také poslední květinu – smetánku (pro recept).
  • Zákaz pití žáků ze studánek.

Možná úprava hry

  • Možnost pozměnit recept.
  • V této části se žáci vcelku rozcházeli, co se pracovního tempa týče – je vhodné mít připravenou nějakou aktivizační minihru pro žáky. Některé minihry jsem navrhl – viz část hry Doplňující minihry.

Mapa s vyznačenými lokacemi pro sken QR kódů